Jak budować odporność organizmu? - Family Medica

Nie tylko w okresie jesienno-zimowym warto wzmacniać odporność organizmu. Należy dbać o układ odpornościowy przez cały rok, przygotowując organizm na walkę z bakteriami, wirusami i innymi drobnoustrojami. Jak skutecznie budować odporność i poprawić komfort życia?

Zbilansowana dieta

Odporność jest uwarunkowana różnymi czynnikami, do których zaliczamy między innymi zbilansowaną dietę. Istnieją produkty zawierające substancje bioaktywne, stymulujące odporność organizmu. W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć warzyw i owoców, które stanowią źródło antyoksydantów, wspomagających walkę z wolnymi rodnikami. Budowaniu odporności sprzyjają witaminy A, C i E, które znajdziemy między innymi w szpinaku, pomidorach, papryce, brokułach, cytrusach, marchwi, porzeczkach i truskawkach. Nie należy zapominać o probiotykach, stymulujących układ odpornościowy oraz przywracających równowagę flory bakteryjnej w jelitach. W diecie powinniśmy uwzględnić przede wszystkim kiszone ogórki, kiszoną kapustę oraz jogurty naturalne z żywymi kulturami bakterii. Warto również wzmacniać odporność spożywając surowy czosnek i cebulę, na przykład dodając do sałatki.

Aktywność fizyczna

Dobrym sposobem na zwiększenie odporności organizmu jest umiarkowana aktywność fizyczna. Dlaczego umiarkowana? Zbyt duży wysiłek fizyczny powoduje powstawanie zakwasów i wydzielania zbyt dużej ilości kortyzolu, czyli hormonu stresu, który negatywnie wpływa na układ odpornościowy. Najlepszym sposobem na budowanie odporności jest ruch na świeżym powietrzu 3 razy w tygodniu przez około 30 minut. Warto zdecydować się na jogging, jazdę na rowerze, pływanie lub energiczny marsz.

Suplementacja witaminy D

Szacuje się, że nawet 95% Polaków ma niedobory witaminy D. Jej najważniejszym źródłem jest światło słoneczne. Kiedy go brakuje należy zadbać o odpowiednią suplementację.  Bezpieczna maksymalna dawka witaminy D dla osoby dorosłej to 4 000 IU. Witamina D ma bardzo duży wpływ na funkcjonowanie układu immunologicznego. Jej deficyt może prowadzić do problemów zdrowotnych i licznych infekcji. Naturalnymi źródłami pokarmowymi witaminy D są ryby morskie, jajka, mleko i produkty mleczne, wątróbka, sery dojrzewające i oleje roślinne. Jednak mimo spożywania tych produktów nie będziemy w stanie uzupełnić jej niedoborów.

Zdrowy sen i odpoczynek

Zdrowy sen wspomaga regenerację organizmu i redukuje poziom stresu. Musi być nieprzerwany i trwać około 7 godzin. Funkcjonowanie układu odpornościowego zapewnia melatonina, nazywana inaczej hormonem snu. Wytwarzana jest jedynie w ciemności przez szyszynkę. Jeżeli na narząd wzroku pada duża ilość światła, wydzielanie hormonu maleje, zaburzając rytm dobowy organizmu. Rozsynchronizowany wewnętrzny zegar biologiczny skutkuje trudnościami w zasypianiu i zaburzeniami snu. To niestety prosta droga do osłabienia odporności organizmu. Dodatkowo w sypialni powinno być cicho – nawet prawie niesłyszalny szum urządzeń elektronicznych może zwiększyć poziom adrenaliny, co skutkuje niewyspaniem i nadmiernym stresem. Aby tego uniknąć warto przed snem zadbać o relaks i wyciszenie. Można medytować, przeczytać ciekawą książkę czy wziąć ciepłą kąpiel. Wieczorem należy zdecydowanie zrezygnować z używek, takich jak kawa, mocna herbata, napoje energetyczne i papierosy.

Wszystkie prawa zastrzeżone dla FamilyMedica

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out LoudPress Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out LoudPress Enter to Stop Reading Page Content Out LoudScreen Reader Support